تکنیک های وایرلس

تداخل فرکانسی در باند ۵ و راه حل های آن

همانطور که اطلاع دارید باند آزاد فرکانسی ۵ گیگاهرتز در کشور ما به علت تداخل بسیار در بیشتر شهرهای هایبزرگ ما عملکرد خود را عملن از دست داده است بخصوص در تهران بزرگ،   SNR (نسبت شدت سیگنال ما به نویز)  در بیشتر جهت ها کاهش پیدا کرده است و ظرفیت لینک ها کاسته شده و مرتب مشترک مجبور به تغییر کانالمورد استفاده  و تقویت رادیو و یا بهره آنتن می باشد و این خود موجب گردید نظارت بر باند آزاد توسط سازمانمقرارت رادیویی افزایش یابد و قوانین استفاده در سالهای اخیر تغییر نماید.

تصویری شماتیک از تداخل فرکانسی

چنانچه در یک سالن کنفرانس قرار باشه همه با هم صحبت کنند مستمع نمی تواند صدای سخنرانرا به خوبی بشنود و مرتب می بایست صدای خود را بلندتر نماید تا مستمع هم بتواند بشنود و چنانچهکار بالا بگیرد هیچکس صدای دیگری را کامل و مفهوم نخواهد شنید. استفاده از رادیوهای پرتوان و انتنبا بهره و گین بالاتر در شهرهایی همچون تهران نیز موجب گردیده که هرکس سطح سیگنال خود را نسبتبه نویز محیط افزایش دهد و قدرت بیشتری در کسب کانال به دست آورد و ظرفیت خود را افزایش دهداما دیری نمی پاید که سیگنال قوی تری از جانب دیگران مزاحمت و تداخل را افزایش می دهد.

اسپکترام سه بعدی نمایش تداخل Wifi

خب در شرایط کنونی تداخل فرکانسی در باند های آزاد و باتوجه به اهمیت ارتباطاتدر سرعت تولید و اشتغال، راهکارهایی می تواند مورد توجه مسئولین محترم باشد:

۱-گسترش بسترهای زمینی پرظرفیت و جایگزین ارتباطات بیسیم که زمانبر و پرهزینه می باشد .

۲.سهولت در مجوز باندهای فرکانسی بالا و پرظرفیت و با فیدینگ بالا (محو شدگی شدید) و توان تابشی و زاویه کم که تداخل فرکانسی را کاهش می دهد.
همچون ۴۲ تا ۶۰ گیگاهرتز و یا ۷۱ تا ۸۶ گیگاهرتر

۳. سهولت در مجوز باندهای آزاد جدید همچون ۲۴ گیگاهرتز و به خصوص ۱۷ گیگاهرتز و باتوان و عرض کانال استاندارد که تداخل برای مراکز مهم مخابراتی و باندهای مجوز دار به وجود نخواهد آورد.

۴. سهولت درمجوز سوپرچنل های باند۵ گیگاهرتز که کمی قبل و بعد از بازه فرکانسیرا برای استفاده از تجهیزات ارزان قیمت برای مشترکان مجاز می نماید.

۵. سهولت و سرعت در ارایه مجوز licensed band ها برای شرکت های بزرگ سرویس دهندهFCP جهت انتقال ظرفیت بالا در مراکز اصلی توزیع که امکان زمینی موجود نمی باشد.باندهای ۱۳ و ۱۸ و ۲۳ و ۳۸ گیگاهرتز باتوجه به شرایط شهری و فواصل لینک ها و موجودیکالاها در ایران می توانند مشکل گشا باشد و سرویس دهنده مجبور نباشد چندین کانال ازاد را آلوده نماید و جهت توزیع اصلی فرکانس نامناسب و ناپایدار به کاربگیرد.

نوشته : مسعودی-شرکت داده نما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *