وایرلس

BTS های مخابراتی

BTS مخفف کلمه Base Tranceiver Station است.

برای دریافت امواج از شبکه های ارتباطی و ارسال آن به گوشی های تلفن همراه نیاز به نصب آنتن هایی است که آنها را BTS می نامند.

دلایل نصب bts

  • تامین پوشش رادیوپی (بیشتر در جاده ها و یا نقاطی که سیگنال ضعیف هست)
    ۲.تامین نیاز های ترافیکی

نحوه نصب آنتن های BTS

  • نصب آنتن های BTS در فواصل معین (این فواصل بر اساس قواعد خاصی تعیین می شوند که از جمله آنها می توان به ظرفیت آنتن منصوبه ، تعداد مشترکین موجود در هر منطقه و کاهش تشعشات آنتن اشاره کرد)
  • نزدیک بودن آنتن های BTS باعث کاهش تشعشات می شود به طوریکه در طی یک مسیر چند آنتن BTS برای پوشش دهی نصب می شود .تعداد آنتن های BTS معمولا در مناطقی که استفاده از تلفن همراه بیشتر است زیاد می شود مثلا در شهر های بزرگ تعداد آنتن های BTS بیشتر از مناطق دیگر است .

اجزای تشکیل دهنده BTS

  • BTS ها از سلو لهایی تشکیل شده اند ، هر سلول ۳ سکتور دارد كه هر كدام حدود ۱۲۰ درجه را پوشش می‌دهند، اما هر سكتور می‌تواند مستقل نیز نصب شود تا محل‌های خاصی را پوشش دهد.
  • در هر سکتور حداکثر چهار TRX فعال می شود به ازای هر TRX هشت مشترک می توانند همزمان صحبت کنند پس هر ایستگاه حداکثر ۹۶ مشترک را برای مکالمه پشتیبانی می کند.
  • اندازه سلولهای آنتن های BTS بستگی به فاصله این آنتن ها دارد .
  • TRX مخفف کلمه transceiver است و در آنتن های BTS به عنوان فرستنده و گیرنده عمل می کند . از دیگر اجزاء BTS می توان به پنل اشاره کرد که این پنلها توسط کابل هایی به نام FEEDER به آنتن ها وصل می شود .

نحوه انتشار پرتوهای منتشر شده از bts

مطابق شکل در فواصل مختلف از آنتن نحوه کاهش مقادیر پرتو قابل مشاهده است ، و همین امر باعث می شود پرتوهای منتشر شده در محل استقرار مردم پایین باشد.

نتیجه : با افزایش فاصله از آنتن شدت پرتو به شدت کاهش می یابد.

نحوه انتشار پرتوهای رادیویی آنتن bts در فضا

با برخورد امواج به یک ساختمان بخشی از انرژی وارد ساختمان می شود تا امکان استفاده از تلفن همراه در ساختمان فراهم شود و درصدی از روی سطح ساختمان بازتاب می شود تا مسیر خود را ادامه دهد.

خطرات آنتن های bts

قرار گرفتن در معرض آنتن های BTS به مدت زیاد و به دفعات مکرر به طور قطع مشکلاتی اعم از افزایش فشار خون، مشکلات عصبی، نوسان در تعداد ضربان قلب و… ایجاد خواهد کرد.

به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران ، تشعشعات حاصل از آنتن های BTS برای انسان بسیار مضر است و در واقع قرار گرفتن بیش از حد در مقابل این امواج باعث ناباروری و سرطان افراد می شود.

میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن BTS تلفن همراه با توجه بشدت ومدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.

   رابطه تشعشع با  زمان

ميزان تشعشع با مدت زمان رابطه مستقيم و با مجذور فاصله رابطه معكوس دارد.

ميزان تاثير امواج الكترو مغناطيسي انتن هاي bts با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر ان بيشتر مي شود.

در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه آمریكا روی تاثیرات این امواج الكترومغناطیسی بر مغز انسان صورت گرفته كه نشان می‌دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فركانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می‌شود.

قوی‌ترین امواج زمانی به بدن می‌رسد كه فرد زیر این آنتن‌ها قرار داشته باشد.

منظور از شدت حد مجاز، حدی است كه اگر توان از آن بیشتر شود، ضرررسانی امواج الكترومغناطیسی پیش‌بینی شود .

امواجی که توسط آنتن های موبایل ساطع می شوند

Bts ها امواج مایكروویو با فركانس و توان خاصی ارسال می‌كنند. عموما نیز دو نوع موج ارسال و دریافت می‌شود كه یك موج برای ارتباط با سایر آنتن‌ هاست و دارای قدرت زیادی است و نوع دیگر برای ارتباط با دستگاه‌های واقع در منطقه تحت پوشش است كه قدرت كمتری دارد.

تفكیكی از تعاریف تاثیر امواج :

– هر محركی می‌تواند تاثیری بر كاربر داشته باشد اما این تاثیر بندرت مضر است. مانند وقتی كه كسی صحبت می‌كند و شما می‌شنوید، در این كار نیز امواج صوتی ارسال می‌شود و توسط اندام شنوایی شما دریافت و روی لایه‌های حساس مانند پرده گوش و استخوان‌های ریز و دیگر اجزای آن تاثیر می‌گذارد و آنها را مرتعش كرده و بعد از فعل و انفعالاتی، شما موج دریافتی را به عنوان صدا درك می‌كنید.

– ضرر داشتن نیز حدود و مقادیر مختلفی دارد و همان‌گونه كه تاثیر آن برابر مضر بودن نیست، مضر بودن نیز برابر خطرناك بودن نیست. از طرفی مضر بودن در دامنه زمانی كوتاه مدت می‌تواند در زمان طولانی تشدید شود.

– خطرناك بودن یعنی بالفعل بودن اثر تخریبی. مانند خوردن ماده سمی یا برخورد با خودرو.

نرخ جذب ويژهالكترومغناطيسي (SAR)

آثار گرمايي امواج الكترومغناطيسي هنگامي اتفاق مي‌افتد كه انرژي الكترومغناطيسي آنقدر جذب شده باشد كه منجر به افزايش دما در بافت ‌شود. در شرايط يكسان تشعشع، با بالاتر رفتن فركانس امواج شديدتر مي‌شود.

اگر دماي بافت کمی  از دماي عادي كه ۳۷ °C است، بيشتر شود، سلول‌هاي بافت دچار واكنش‌هاي بازگشتي مي‌شوند (مي‌توانند به حالت اوليه خود بازگردند).

با بالاتر رفتن دما بيشتر از حد ، سلول‌هاي بافت ديگر به صورت غير بازگشتي تحت تاثير قرار مي‌گيرند . خود كشي سلول‌ها، از بين رفتن فعاليت آنزيم‌ها، به هم خوردن ساختار پروتئين‌ها، تبخير شدن آب سلول و سوختن آن، انواع ساده‌اي از آثار غير بازگشتي گرمايي است .

 از ديگر آثار گرمايي تشعشع امواج الكترومغناطيسي بر بدن انسان تغيير در آثار رفتاري وي است. اثر رفتاري هنگامي اتفاق مي‌افتد كه مقداري كافي از انرژي جذب شده باشد، اما كنترل گرمايي بدن اجازه نداده است، كه اين انرژي دماي بدن را افزايش دهد .

   اثرات بيولوژيك حاصل از تشعشعات RF

اثرات بيولوژيك حاصل از گرم شدن سریع بافت های زنده توسط انرژي RF اغلب به اثرات گرمایي معروف هستند.

تخريب بافت‌هاي انسان تحت اثر تابش RF شدت بالا، مي‌تواند ناشي از عدم توانایي بدن در دفع يا تلف كردن گرماي زياد توليد شده در بافت‌ها باشد.

تحت شرايط معيني تابشRF  در چگالي توان‌هاي ۱۰-۱ ميلي وات بر سانتي‌متر مربع (mW/cm²) و بالاتر مي‌تواند گرماي قابل توجهي را در بافت زنده نتيجه دهد. گسترش اين گرما بستگي به عوامل متعددي نظير فركانس تشعشع، اندازه و شكل جسم تحت اثر تابش، مدت تابش، شرايط محيطي و راندمان تلف كردن حرارت توسط بافت دارد.

در سطوح نسبتاً پايين تابش RF مانند شدت‌هاي پايين‌تر از آنچه كه توليد گرماي محسوس و قابل اندازه‌گيري در بافت مي‌كنند، بروز اثرات سوء كاملاً به اثبات نرسيده است. چنين اثراتي اغلب بصورت اثرات غير حرارتي شناخته مي‌شوند.

   مكانيسم تأثير امواج الكترومغناطيسي بر روي بافت‌هاي بدن(اثرغيرحرارتي)

اثرات تشعشعاتRF  محدود به اثرات حرارتي نبوده و نوع غير حرارتي آن نيز به نوبه خود حائز اهميت است. اثرات غير حرارتي تابش‌هاي RF  بر روي بدن انسان خيلي گسترده و متنوع است كه براي نمونه مي‌توان به تأثير آن بر موارد زير اشاره كرد :

  • سيستم هاي سلولي و غير سلولي
  • سيستم هاي ايمني و خون
  • سيستم توليد مثل و جنين
  • سيستم عصبي و رفتاري
  • غدد داخلي و اثرات بيوشيمي
  • حس پوستي
  • ژنتيك و جهش ژني
  • بينايي و شنوايي
  • طول عمر

راهکارهای نوین حفاظت کاربر  از اثرات مخرب تشعشع امواج موبایل

  • فقط در زمانهای ضروری از موبایل استفاده کنید ، چرا که تشعشع امواج با زمان رابطه مستقیم دارد .
  • زمان مکالمات خود را به حداقل برسانید.
  • در وضعیت stand by (موبایل روشن و بدون مکالمه)دستگاه را به دور از خود حمل نمایید .
  • حتی الامکان از استفاده کودکان از موبایل جلوگیری کنید به این خاطر که بافت مغزی در کودکان نسبت به دیگر گروه های سنی نرمتر و درحال رشد و شکل گیری و نفوذ امواج به انها بسیار راحت تر می باشد.
  • موبایلی را انتخاب کنید که معیار SAR در ان از میزان تعیین شده ان ۱/۱۴ W/KG بیشتر نباشد. Ø زمانی که سیگنال دریافتی ضعیف است از موبایلتان استفاده نکنید(در گوشی ضعیف است)چون موبایل احتیاج به قدرت بیشتری برای ادامه ارتباط داشته و به ناچار تشعشع امواج بالاتر می رود.
  • در هنگام تماس واستفاده از موبایل بعد از شماره گیری و تا قبل از اطمینان از برقراری مکالمه گوشی را از سر خود دور نگه دارید .
  • استفاده از الیاف ضد نفوذ امواج موبایل که اخیرا توسط یک دانشمند ایرانی بنام علی جاسب اختراع شده است .

ضوابط دکل آنتن

ضوابط ايمنی در مقابل تشعشعات

ماده ۵- بهره­برداران موظف به انجام کليه اقدامات فنی لازم هستند تا انرژی تجمعی تشعشعات ساطع شده از آنتن­های منصوبه بر روی بنا يا دکل مورد نظر با ساير تشعشع کننده­ها، در محل تردد يا حضور افراد از حدود آستانه­ا­ي تعيين شده در استاندارد مصوب سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تحت عنوان “پرتوهاي غير­يونساز-حدود پرتوگيري” با کد ۸۵۶۷ فراتر نرود.

ماده ۶- بهره­برداران موظف به اندازه گيری دوره­ای انرژی تجمعی تشعشعات ساطع شده از آنتن­های منصوبه بر روی بنا يا دکل آنتن مورد نظر با ساير تشعشع کننده­ها، در محل تردد يا حضور شهروندان که حائز قويترين تشعشع دريافتی از آنتن­های دکل مورد نظر نيز است، بوده و مقدار اندازه گيری شده به ازای هر بنا يا دکل آنتن را بايد به صورت عمومی به همراه تصوير و ابعاد بنا يا دکل و نشانی محل استقرار در پايگاه اطلاع رسانی خود مننتشر نموده و نسخه­ای از آن را برای سازمان انرژی اتمی ايران و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی ارسال نمايند.

ماده ۷- بهره­برداران موظف به انجام اقدامات فنی به منظور ايجاد حفاظت­های لازم برای تامين ايمنی تشعشعی کارکنان خود که در معرض مستمر و مستقيم تشعشعات فرستنده­های راديويی قرار گرفته­اند، هستند؛

ماده ۸- درصورت احتمال قرارگيری مردم در محدوده غير ايمن پيرامون آنتن، بهره­برداران موظف به حصارکشي بازدارنده و نصب علائم هشدار دهنده “احتمال دريافت انرژی تشعشعی فراتر از حد استاندارد” می­باشند؛

ماده ۹- حداقل فاصله ايمن (بر حسب متر) در فضای آزاد مقابل گلبرگ اصلی آنتن تشعشعی EIRP بيش از دو وات در فرکانسf  که مشمول سطح مجاز چگالی توان تشعشی Slim(f) (بر حسب W/m۲) ذکر شده در استاندارد “پرتوهاي غير­يونساز-حدود پرتوگيري” با کد ۸۵۶۷ برای موارد مردم و موارد شغلی است()، بايد مطابق استاندارد باشد.

ماده ۱۰- در صورت استقرار بيش از يک سامانه آنتن بر روی يک دکل آنتن يا بنا، حداقل فاصله ايمن مردم و موارد شغلی در يک راستای معين برابر با مجذور مجموع مربعات حداقل فاصله ايمن تمام سامانه­های آنتن مجزای محاسبه شده طبق ماده ۹ در راستای مذکور است.

 

ضوابط نصب و مجوز­های نصب دکل آنتن

ماده ۱۱- نصب هرگونه سايت دکل ­آنتن زمينی در مدارس، مهدکودک­ها، بيمارستان­ها و مراکز درماني ممنوع است و پای دکل­های مجاور نيز از پای خارجي­ترين ديوار آن بايد حداقل پنجاه متر فاصله داشته باشد؛

ماده ۱۲- محل نصب دکل آنتن بايد به گونه­اي انتخاب يا آماده سازی شود که دکل آنتن در هنگام انجام عمليات عمرانی در درون املاک مجاور، آسيبی نبيند و يا در اثر سقوط احتمالي دکل آنتن، با ابنيه و يا محدثات مجاور تصادم ننمايد؛

ماده ۱۳- فاصله محل استقرار دکل­های آنتن سايت­های دکل آنتن زمينی مجاور در شبکه­های ارائه کننده خدمات ارتباطی به مردم در مناطق مسکونی نبايد کمتر از چهارصد متر باشد؛

ماده ۱۴- زمين محل نصب دکل آنتن و تاسيسات آن نبايد در معرض آسيب­های ناشی از بلايای طبيعی مانند سيل يا رانش زمين باشد

ماده ۱۵- عمليات آماده سازی دکل آنتن، نصب آنتن­های جديد بر روی دکل مشترک و استفاده مشترک دکل آنتن، نبايد منجر به ايجاد تداخل و افت معيارهای کارايی واسط راديويی در محدوده تحت پوشش دکل آنتن و ساير نقاط شبکه­های ارتباطی شود؛

ماده ۱۶- رعايت مقررات ملی ساختمان (جمشکاری – بتن – بستر سازی پایه دکل) و استانداردها براي توليد، نصب و مونتاژ دکل آنتن ضروری است.

ماده ۱۷- بهره­برداران دکل آنتن يا سامانه­های آنتن، حسب محل نصب مورد نظر، برای ايجاد سايت و استقرار دکل آنتن يا سامانه آنتن موظف به انجام يکی يا تعدادی از موارد زير قبل از نصب هستند:

(الف) اخذ مجوزهای لازم از متولي محل مربوطه؛

(ب) اخذ مجوزهای لازم در صورت نصب در حريم­های قانونی حفاظتی و امنيتی راه­ها، اماکن و تاسيسات کشور، خطوط هوايی انتقال و توزيع برق و محدثات مجاور؛

(پ) کسب رضايت نامه ثبتی مالک، درصورت نصب در بنا يا پشت بام يا بر روی ديوار بيرونی آن؛

(ث) اخذ تاييديه استحکام بنای انتخاب شده برای نصب دکل آنتن يا سامانه آنتن و متعلقات مربوطه صادره از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان يا دارندگان صلاحيت فنی مورد تاييد آنها.

ماده ۱۸- ارتفاع آنتن نصب شده بر روی ديوار بيرونی بنا يا بر روی تاسيسات موجود نسبت به سطح زمين پای بنا تا پنجاه متر مقابل آنتن، نبايد کمتر از پنج متر باشد؛

ماده ۱۹- تا حد امکان نمای دکل آنتن و آنتن­های منصوبه بر روی آن و تجهيزات مرتبط، متناسخ و متناسب با بافت محيطی محل نصب بوده و از منظر عمومی مخفی شده باشد؛

ماده ۲۰- نصب تابلوي مشخصات دکل آنتن قابل رؤيت در پاي دکل حاوی شماره ثبت دکل، نام توليد کننده دکل، تاريخ نصب، نام حقوقی نصّاب، نام مالک حقوقی، نام اپراتورهای استفاده کننده، ارتفاع بر حسب متر، مختصات جغرافيايی تا دقت دهم ثانيه و فهرست سامانه­های آنتن منصوبه ضروری است. در مورد سامانه­های آنتن منصوبه بر روی بنا، اطلاعات مشابه بايد در مکان قابل رؤيت برای ناظر نصب شود.

ماده ۲۱- همزمان با پايان استفاده از دکل آنتن برای استقرار آنتن­های فرستنده و يا آنتن­های گيرنده، مالک دکل آنتن موظف به جمع آوری آن و سازه­های مربوط می­باشد، مگر آنکه مجوزهای حفظ دکل بدون آنتن مطابق با ماده ۱۷ قبلاً اخذ شده باشد. در مورد سامانه­های آنتن منصوبه بر روی بنا يا تاسيسات، مالک سامانه آنتن موظف به جمع آوری احداثات مربوط می­باشد؛

ضوابط ايمنی محيطی

ماده ۲۲- بهره­برداران موظف هستند مجموعه دکل آنتن، سامانه­های آنتن و تجهيزات جانبی آنرا در مقابل اتفاقات محتمل بيمه نمايند.

ماده ۲۳- نصب سازه دکل آنتن بايد زير نظر مهندس ناظر قانونی، مطابق با موازين تعيين شده توسط متولی محل نصب و با رعايت کامل موارد ايمنی و اقدامات پيشگيرانه جانی و مالی برای نصّاب و مردم در محدوده کارگاه نصب انجام شود.

ماده ۲۴- درصورت وجود احتمال خطر ورود به کارگاه محل نصب ويا محوطه دکل آنتن ويا تماس با دکل آنتن، بهره­بردار موظف به نصب تابلوهای هشدار دهنده قابل رؤيت می­باشد.

ماده ۲۵- دکل­بند بايد دارای گواهی­نامه احراز توانايی لازم شغلی بوده و مجهز به تجهيزات ايمنی فردی برای پيشگيری از سقوط يا ضربه و لباس مقاوم در مقابل تشعشعات راديويی قدرتمند و داغ بودن تجهيزات باشد

ماده ۲۶- روشنايي دكل آنتن در شب و نيز رنگ­آميزی آن، بايد مطابق پيوست شماره ۱۴ استانداردهای سازمان بين­المللی هوانوردی غيرنظامی باشد.

ماده ۲۷- سامانه حفاظت در برابر صاعقه بايد مطابق استاندارد بين­المللی حفاظت در مقابل رعد و برق سری IEC ۶۲۳۰۵] طراحی و اجرا شده باشد.

ماده ۲۸- کابل­هاي اتصال آنتن به تجهيزات جانبی بايد دارای پوشش مقاوم در مقابل حرارت, شعله و اشعه ماورای بنفش خورشيد باشد.


برای اطلاع از فن آوری های نوین ارتباطی شبکه های وایرلس و ماکرویو و مراکز تلفنی تحت شبکه از کانال تلگرامی ما به آدرسهای Wireless_tech@ و Voip_Tech@  دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *