شبکه

نحوه نصب سخت افزاری رادیو مایکرویو هارمونی دراگون ویو

فناوری (plc)Power Line Carrier :

به بستری ارتباطی اتلاق می شود که از طریق خطوط انتقال نیروی برق قادر به ارسال و دریافت سیگنال های دیجیتالی است .

از مهمترین ویژگی های این تکنولوژی میتوان به نمونه های زیر اشاره کرد :

۱. امکان ایجاد پهنای باند Mbps ۲به صورت Full Duplex بر روی کابل های برق
۲. پشتیبانی از Multicasting & IGMP Snoopingپشتیبانی از نقل و انتقال داده ، صوت و تصویر
۳. ۸۰۲٫۱Q VLAN & Optimized VLANs
۴. (QoS,8 Level of queuing (802.1p
۵. سیستم کدگذاری ۱۶۸bit – ۳DES
۶. قابلیت ایجاد پوشش و دسترسی در سرار منزل و یا دفتر کار
۷. دارای قابلیت مدیریت از راه دور
۸. Plug & Play

 

  • اینترنت از طریق برق :
  • فناوریPLC برای کنترل و اهداف حفاظتی بین نیروگاه ها و پست های فشار قوی و مرکزهای کنترلی، برقراری ارتباط تلفنی میان پست های فشار قوی و نیروگاه ها، ارسال انرژی، ولتاژ و تنظیم جریان کل یک شبکه به مرکز کنترلی و فرامین حفاظتی، در واقع می توان گفت که مهم ترین کاربرد PLC انتقال داده های مخابراتی توسط خطوط فشار قوی بوده است، این انتقال اطلاعات به صورت آنالوگ انجام می شود و برای مدولاسیون سیگنال های ارسالی از روش های متفاوتی استفاده می شود. محدوده فرکانسی این سیگنال ها به طور معمول در حد کیلو هرتز است و البته در ایران با فرکانس های پائینی که بین ۴۰ تا ۵۰۰ کیلوهرتز است، کار می کنند. عمده ترین عاملی که باعث می شود طرفیت انتقال کمی وجود داشته باشد همین فرکانس پایین است.
  • چگونه کار می کند ؟
  • شبکه بندی خطوط برق که در اصطلاح power line نامیده می شود در این سیستم راهکارهایی است که باعث اتصال یا شبکه شدن رایانه ها در منازل می شود. دو تکنولوژی متفاوت برای شبکه بندی خط برق وجود دارد، روش اول تکنولوژی اصلی گذرنامه یا همان Passport نام دارد که توسط شرکتی با نام intelogis مطرح شده است و روش دوم هم که به نسبت روش قبلی بسیار جدیدتر است، توان بسته یا PowerPacket نام دارد که توسط شرکتی با نام intellon توسعه پیدا کرده است.

 

ارتباطات خطوط نیرو :

پهنای باند خطوط نیرو در اینترنت، خط قدرت با باند نیرو نامیده می شود. در این شرایط برای استفاده از اینترنت کافی است که شما یک مودم BPL را درون ساختمانی قرار دهید که قرار است از اینترنت در آن استفاده کنید. سرعت اینترنت در این صورت بسیار زیاد نخواهد بود ولی مزیت آن این است که به آسانی می توان با صرف هزینه ای بسیار اندک، اینترنتی در حد اینترنت Dial Up فراهم کرد.

شبکه PLC :

در فناوری PLC ، اطلاعات و داده های دیجیتال از طریق اضافه شدن به امواجی با فرکانس بالا روی خطوط الکتریکی، به مقصد مورد نظر انتقال پیدا خواهند کرد. به عبارت دیگر در این بستر موجی که حامل است، اطلاعات را به سیگنال هایی که بین ۵۰ تا ۶۰ هرتز قدرت دارند، منتقل می کند و این ارتباط می تواند از طریق پهنای باند وسیع روی خطوط برق با نرخ اطلاعات یک مگابیت در ثانیه یا با پهنای باند بسیار کمتر و سرعت بسیار پایین تر برقرار شود. . برای برقراری این ارتباط کافی است که مودم ها درگاه خروجی الکتریکی منازل یا سازمان های اداری را به رایانه ها متصل کنند.

  • مزایای PLCها :
  • ۱) دستگاه PLC با جریان و ولتاژهای پایین کار کرده در نتیجه انرژی کمتری مصرف می نماید.
  • ۲) سیستم هایPLC در مقابل نویز های الکتریکی و صوتی ایزوله هستند.
  • ۳) طراحی مدارها در سیستم های PLC بسیار راحت صورت می گیرد و در صورت نیاز به تغییرات،به آسانی و مدت زمان کم می توان بدون انجام تغییرات در کل مدار، برنامه را عوض کرد.
  • ۴) عیب یابی وتهلیل مدارات خیلی راحت صورت می گیرد.
  • ۵) سرعت عمل ودقت در انجام مراحل مختلف از خصوصیات مهم سیستم های PLC می باشد.
  • شرح عملکرد سیستم PLC
  • اساس کاری تکنولوژی PLC بر ایجاد اختلاف فرکانس استوار است . تجهیزات PLC بر روی دامنه فرکانسی MHz 2 ~34 کار می کنند که در سه مود فرکانسی MHz 2~14 ، MHz 14~23 و MHz 23~34 قابل بهره برداری می باشند . از آنجایی که فرکانس برق شهری Hz 50~60 است ، سیستم با ایحاد اختلاف فرکانس ، تولید موج حاملCarrier کرده و سپس با استفاده از آن داده (Data) را در شبکه منتقل می کنند .  ﺑﺮاي ﻃﺮاﺣﻲ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﻴﺴﺘﻤﻲ ﺑﺎﻳـﺪ اﻳـﻦ ﺳﻴﺴـﺘﻢ را ﺑـﻪ اﺟﺰاﻳـﻲ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮد:
  • ۱ – ﺧﻂ اﻧﺘﻘﺎل ﻗﺪرت و ﻣﺪارات ﻛﻮﭘﻠﻴﻨﮓ
    ۲ – ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه

        ۳ – ﮔﻴﺮﻧﺪه

        ۴ – ﺗﻄﺒﻴﻖ اﻣﭙﺪاﻧﺲ

  • در این سیستم برای ارتباط دو طرفه میان دو پست A,B یک زوج فرستنده و گیرنده در هر کدام از پستها قرار می گیرد چون دستگاههای فرستنده و گیرنده PLC را نمی توان مستقیماً به خط فشار قوی وصل کرد به تجهیزات واسطه ای نیاز است تا هم سیگنال فرکانس بالای PLC را به خط کوپل نموده و هم مانع از اتصال مستقیم ولتاژ بالا به دستگاههای حساس PLC بشوند.به همین منظور از خازنهای کوپلاژ استفاده می شود که با افزایش فرکانس به طور اتصال کوتاه عمل می کنند و در فرکانسهای بالا به صورت اتصال باز در می آیند.معمولاً خازنهای کوپلاژ بین pf 2000 تا pf 1000 انتخاب می شوند.
  • در پستهای فشار قوی برای اندازه گیری ولتاژ و جریان خط از تقسیم کننده های ولتاژ خازنی به نام CVT استفاده می شود لذا از آنها می توان جهت خازن جدا کننده C coupl استفاده کرد.برای اینکه تلفات خط کم شود باید حداکثر توان فرستنده به خط کوپله شده و توان برگشتی به حداقل خود برسد.وسیله ای که جهت تطبیق امپدانس به کار می رود جعبه یا واحد تطبیق امپدانس نامیده می شود و با علامت اختصاری (LMU) نشان داده می شود.

با استفاده از homeplug می توان از این تکنیک استفاده کرد :

 

  • منابع :

مجله خبری تحلیلی پارس
تبیان نیوز
کامپیوتر برای همه

برای اطلاع از فن آوری های نوین ارتباطی شبکه های وایرلس و ماکرویو و مراکز تلفنی تحت شبکه از کانال تلگرامی ما به آدرسهای Wireless_tech@ و Voip_Tech@  دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *