شبکه

آشنایی با DDNS

IPها در حالت کلی به دو دسته Public و Private تقسیم می شوند. هر مودم جهت اتصال به اینترنت نیاز به یک Public IP دارد که با هر بار خاموش و روشن شدن مودم  ویا اتصال به ISP  این IP تغییر می‌کند. با توجه به متغیر بودن آدرس های IP در اکثر سرویس دهنده ها ، می‌توان از راهکاری استفاده کرد تا مشکل عدم برخورداری از IP استاتیک برطرف گردد. در صورتی که مشترک بخواهد با یک Public IP ثابت به اینترنت متصل شود می‌تواند درخواست IP استاتیک از سرویس دهنده اینترنت خود داشته باشد.

به‌عنوان مثال فرض کنید دوربین خود را در شبکه قرار داده‌اید) دوربین تحت شبکه خانگی( و با استفاده از مودم روتر خود به اینترنت متصل می‌شوید. در اینجاست که شما نیازمند IP ثابت هستید تا با هر بار اتصال به ISP دچار مشکل نشوید.  آدرس آی پی ۷۹.۱۲۷.۱۲۳.۲۵۰ پس از اولین اتصال به اینترنت به شما اختصاص می‌یابد و شما هم اکنون میتوانید آدرس آی پی را در اختیار همکاران خود قرار دهید تا با استفاده از آن به دوربین دسترسی داشته باشند ، اما ISP شما پس از مدت کوتاهی آدرس IP را تغییر می‌دهد و شما مجبور می‌شوید تا مجددا آن را در اختیار همکاران خود قرار دهید. راهکاری که معمولا برای این مشکل استفاده می‌شود خرید IP استاتیک از سرویس دهنده اینترنت ISP و در صورت نیاز ثبت دامنه و اعلام آن به DNS سرورها است. اما بهره مندی از IP استاتیک همیشه امکان پذیر نیست و دارای هزینه می‌باشد گاهی نیز مشکلاتی از سوی مراکز مخابراتی برای کسب IP ثابت وجود دارد. انجام این فرآیند ایجاد مشکلاتی چون گذاشتن وقت و هزینه های سالانه می کند.

به هر دلیل برای شما محدودیتی وجود دارد و نمیتوانید از IP استاتیک استفاده کنید . در این زمان است که می‌توان با استفاده از سرویس  DDNS اطلاعاتIP  جدید این مشترک را در سرور به روز کرد و به این شکل شما همیشه با زدن یک آدرس اینترنتی می‌توانید به سیستم خود دسترسی داشته باشید. به همین دلیل استفاده از سرویس DNS داینامیک یا متغیر (DDNS) پیشنهادی شگفت انگیز محسوب می‌شود.

 DDNS مخفف جمله Dynamic Domain Name Server مي‌باشد كه به كاربرانی که IP استاتیک یا ثابت ندارند امکان دسترسی به IP ثابت را برای شبکه های خصوصی فراهم می کند. مثل DNS عمل می کند با  این تفاوت که هر زمانی که IP شما تغییر کند IP جدید را به سرور خبر می دهد و سرور از این به بعد IP جدید را به رکورد DNS شما اختصاص می دهد یعنی به طور داینامیک رکورد مربوطه را آپدیت می کند.

 شما با ساختن یک اکانت در یکی از این سایتها و در اختیار گرفتن یک subdomain مثل myname.dlinkddns.com کافی است این آدرس را در اختیار همکارانتان قرار دهید و دیگر  با هر بار تغییر IP نیازی به اعلام به همکارانتان نمی‌باشد و تمامی فرآیند در پس زمینه و به صورت خودکار انجام خواهد گرفت.

فواید استفاده از Dynamic  DNS :

  • بهترین جایگزین IP Valid
  • ارتباط با مرکز تلفن بر روی اینترنت
  • انتقال تصویر دوربین های مدار بسته ، DVR  و IP Cam
  • امکان دسترسی راه دور برای ادارات و حتی کاربران خانگی
  • ایجاد شبکه های Wan بین شعبات یک اداره یا شرکت ها
  • ایجاد Home server ها یا سرور های خانگی

 

برای اطلاع از فن آوری های نوین ارتباطی شبکه های وایرلس و ماکرویو و مراکز تلفنی تحت شبکه از کانال تلگرامی ما به آدرسهای Wireless_tech@ و Voip_Tech@  دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *